#ايران -سهم دانشآموزان خوزستاني از چاههاي نفت, مدارس بدون بخاريست
العربيه 11بهمن 94- 16: 55- 31ژانويه 2016
پيروز نامي عضو كانون صنفي معلمان استان خوزستان در مصاحبه با خبرگزاري
ايلنا, از مشكلاتي پرده برداشته كه آموزش و پرورش در اين استان با آن دست به
گريبان است .
او در اين مصاحبه به مشكلاتي كه دانشآموزان در مدارس دارند و همچنين به مشكلات معلمان اشاره كرده است .
او در اين مصاحبه به مشكلاتي كه دانشآموزان در مدارس دارند و همچنين به مشكلات معلمان اشاره كرده است .
سهم دانشآموزان خوزستاني از چاههاي نفت, مدارس بدون بخاريست
پيروز نامي, درباره شرايط و امكانات آموزشي و تحصيلي در اين استان توضيح داده
و گفته است: «در منطقه ۴ اهواز كه در واقع يكي
از بهترين مناطق اين استان محسوب ميشود؛ تدريس ميكنم, اما اين مدرسه كمترين
امكانات را هم ندارد؛ بهطور مثال بهدليل اين كه همه بر اين باور هستند استان
خوزستان, استان گرمي است در مدارس استان بخاري وجود ندارد, اما بهدليل اين كه اينجا
يك جلگه محسوب ميشود, در فصل زمستان هوا سرد و مهآلود ميشود و با وجود اين كه
خوزستان منبع گاز است و استاني نفت خيز, مدارس اينجا حتي گاز كشي هم نشده است !»
اين در حالي است كه استان خوزستان, استان نفت خيز ايران است. با اين وجود بسياري از مناطق اين استان از گازكشي برخوردار نيستند و همچنان مردم از كپسول گاز استفاده ميكنند .
استان خوزستان استاني عمدتاً عرب نشين است. اين استان از محروميت بسيار رنج ميبرد و بيشترين فشار, به اكثريت عرب وارد ميشود .
اين در حالي است كه استان خوزستان, استان نفت خيز ايران است. با اين وجود بسياري از مناطق اين استان از گازكشي برخوردار نيستند و همچنان مردم از كپسول گاز استفاده ميكنند .
استان خوزستان استاني عمدتاً عرب نشين است. اين استان از محروميت بسيار رنج ميبرد و بيشترين فشار, به اكثريت عرب وارد ميشود .
مدارس كولر گازي ندارند
عضو كانون صنفي معلمان استان خوزستان با اشاره به اينكه حتي مدارس داراي آب
گرم هم نيستند و از داشتن كولر گازي در گرماي بالاي ۴۰ درجه محروم هستند, گفت: «اگر پنكه و كولر هم داشته باشند, اغلب
مشكل دارند. از طرفي ميز و صندليهايي كه براي معلمان استفاده شده, اغلب شكسته
هستند كه درشان معلمان نيست و ما بارها نسبت به اين موارد معترض شديم ».
نامي يادآور شد : « به ياد دارم كه سال گذشته اداره برق, برقي يك از هنرستان را بهدليل بدهي ۳ ميليون توماني قطع كرد و تا زماني كه دو ميليون تومان آن را به واسطه خيرين پرداخت نكردند, برق مدرسه وصل نشد ».
شايان ذكر است كه بسياري از مناطق استان خوزستان با وجود منافع آبي و انرژي موجود, در گرماي طاقتفرساي تابستان, از قطعي برق رنج ميبرند .
نامي يادآور شد : « به ياد دارم كه سال گذشته اداره برق, برقي يك از هنرستان را بهدليل بدهي ۳ ميليون توماني قطع كرد و تا زماني كه دو ميليون تومان آن را به واسطه خيرين پرداخت نكردند, برق مدرسه وصل نشد ».
شايان ذكر است كه بسياري از مناطق استان خوزستان با وجود منافع آبي و انرژي موجود, در گرماي طاقتفرساي تابستان, از قطعي برق رنج ميبرند .
مدارس ناايمن در مسجد سليمان و سوسنگرد
اين آموزگار اضافه كرد: «اينجا مدارس هيأت امنايي هم داريم كه با وجود آنكه
ميتوانند از اوليا پول بگيرند, اما برخي از آنها بهدليل آنكه در مناطق فقيرنشين
هستند, پولي از اولياء نمي گيرند. كمي آن طرفتر يعني در مسجد سليمان, سوسنگرد,
حميديه و روستاهاي اطراف ايذه شرايط بدتر است؛ به گونهاي كه اتاقك هايي كه در آن
معلمان تدريس ميكنند؛ ناايمن هستند و بهمحض آمدن زلزله و يا بارندگي شديد خسارت
جاني و مالي در پي خواهند داشت ».
سرانه مدارس چند سال است كه پرداخت نميشود
عضو كانون صنفي معلمان استان خوزستان با بيان اين مطلب كه بعد از روي كارآمدن
دولت يازدهم (دولت حسن روحاني) با وجود وعده و وعيدهايي كه در خصوص بهتر شدن شرايط
بهخصوص در مناطق محروم داده شد, اما اتفاق ويژه خاصي را شاهد نبوديم, تصريح كرد:
«از سوي ديگر چند سالي است كه سرانه مدارس بهطور كل قطع شده و پرداخت نميشود.
سالي ۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان براي هر مدرسه بهمنظور خرجهاي جانبي پرداخت ميشود
كه اين اعتبارات چند سالي است كه قطع شده است ».
موج بيانگيزگي در معلمان
عضو كانون صنفي معلمان استان خوزستان به بيانگيزه شدن معلمان اين استان و همچنين
عدم پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش اشاره كرد و اظهار داشت : «
معلمان بنا دارند كه ساعتهاي اضافه كاري خود را به علت پرداخت نشدن حق و حقوقشان
كنار بگذارند؛ چرا كه از اسفندماه سال گذشته هيچگونه اضافه كاري به معلمان پرداخت
نشده است ».
وي ادامه داد: «البته اين موضوع فقط براي استان خوزستان صدق نميكند و به نظر براي ساير استانها نيز به همين صورت است. معلمان معمولاً ساعتهاي موظفي خود را در مدارس مركز شهر كه شرايط و امكانات خوبي دارند؛ ميگذرانند و اضافهكاريهايشان را در حاشيهها انجام ميدهند و اگر قرار باشد كه معلمان اضافه كاري هاي خود را كنار بگذارند, بنابراين بسياري از مدارس حاشيهنشين خالي از معلم ميشود و اين مسأله به مدارس حاشيه شهرها ضربه ميزند. همچنين چندين سال است كه حقالزحمه امتحانات و حق الزحمه كارورزي معلمان پرداخت نشده است ».
عضو كانون صنفي معلمان به اين مسأله كه حقوق معلمان بايد به بالاتر از خط فقر برسد, تأكيد كرد و افزود: «بهطور مثال من با ۱۷ سال سابقه و فوق ليسانس يك ميليون و چهارصد هزار تومان حقوق ميگرفتم كه با اجراي رتبهبندي به يك ميليون و هفتصد هزار تومان افزايش يافته است؛ اين درحالي است كه حقوق معلمان با اين افزايشها ترميم نميشود؛ چرا كه در مقايسه با حقوق كارمندان بسيار پايين است. حتي اگر اين موضوع را در نظر بگيريم كه حقوق بسياري از كارمندان با حقوق معلمان برابر است, اما در مقابل كارمندان ساير وزارتخانهها از مزايا برخوردار هستند ».
وي ادامه داد: «البته اين موضوع فقط براي استان خوزستان صدق نميكند و به نظر براي ساير استانها نيز به همين صورت است. معلمان معمولاً ساعتهاي موظفي خود را در مدارس مركز شهر كه شرايط و امكانات خوبي دارند؛ ميگذرانند و اضافهكاريهايشان را در حاشيهها انجام ميدهند و اگر قرار باشد كه معلمان اضافه كاري هاي خود را كنار بگذارند, بنابراين بسياري از مدارس حاشيهنشين خالي از معلم ميشود و اين مسأله به مدارس حاشيه شهرها ضربه ميزند. همچنين چندين سال است كه حقالزحمه امتحانات و حق الزحمه كارورزي معلمان پرداخت نشده است ».
عضو كانون صنفي معلمان به اين مسأله كه حقوق معلمان بايد به بالاتر از خط فقر برسد, تأكيد كرد و افزود: «بهطور مثال من با ۱۷ سال سابقه و فوق ليسانس يك ميليون و چهارصد هزار تومان حقوق ميگرفتم كه با اجراي رتبهبندي به يك ميليون و هفتصد هزار تومان افزايش يافته است؛ اين درحالي است كه حقوق معلمان با اين افزايشها ترميم نميشود؛ چرا كه در مقايسه با حقوق كارمندان بسيار پايين است. حتي اگر اين موضوع را در نظر بگيريم كه حقوق بسياري از كارمندان با حقوق معلمان برابر است, اما در مقابل كارمندان ساير وزارتخانهها از مزايا برخوردار هستند ».
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر